تبلیغات
وبلاگ شخصی اکبر زواری رضائی - عمق بورس تهران چقدر است؟ - مجید اسکندری

عمق بورس تهران چقدر است؟ - مجید اسکندری

چهارشنبه 16 آذر 1390 09:44 ق.ظ   نویسنده : اکبر زواری رضائی      


در تحلیل های مختلف از وضعیت بازارهای سرمایه، گاه از اصطلاحی به نام «عمق بازار» استفاده می شود و بورس تهران در زمره بازارهای كم عمق طبقه بندی می شود.
درخصوص این موضوع و ابعاد گوناگون آن، نظر دو تن از كارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم. دكتر علی جعفری مدیر بورس منطقه ای ساری و مدرس دانشگاه و یوسف امین داور مدیرعامل شركت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه موضوع مزبور را بررسی كرده اند.



عوامل هشتگانه تعیین كننده عمق بازار
جعفری درباره مفهوم عمق بازار گفت: بازار عمیق به بازاری گفته می شود كه در آن خرید و فروش به آسانی انجام می شود و مدت زمان انتظار برای فروش (خرید) سهام به حداقل ممكن كاهش یابد. در بازار عمیق، برای تغییر قیمت (صعود یا سقوط)، حجم سفارش باید به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین می توان گفت بازار های عمیق دارای نقدشوندگی بسیار بالاهستند. در این بازارها صف های خرید و فروش هرگز پایدار نمی مانند. وی درباره عوامل تعیین كننده عمق بازار سرمایه توضیح داد: یكی از این عوامل، اختلاف قیمت پیشنهادی عرضه و تقاضا است كه هر چه این اختلاف قیمت، كمتر باشد، بازار دارای عمق بیشتری است. عوامل دیگر عبارتند از: تعداد شركت های پذیرفته شده، تعداد سهامداران حقیقی، نهادهای مالی فعال در بازار، محدودیت نوسان قیمتی سهام وجود بازارسازان و شفافیت اطلاعاتی. عامل دیگر موثر در عمق بازار، وجود ابزارهای مالی متنوع و گوناگون است كه بتواند بین خانوار به عنوان سرمایه گذار در بازارهای مالی و شركت به عنوان تامین شونده منابع مالی پیوند برقرار كند. حركت در مسیر تحقق این هدف ها موجب می شود تا در این بین صنعت واسطه گری مالی ظهور كند. این صنعت با تبدیل اوراق بهادار ساده شركت ها به اوراق بهادار فنی یا پیچیده كه مناسب تقاضای مشتریان است، بین تمایلات این دو گروه (شركت ها و خانوارها) پیوند برقرار كرده و حفره بازار در انتشار و خرید اوراق بهادار را از بین می برد. مدیر بورس ساری درباره عمق بازار سهام گفت: بورس تهران در سال های اخیر پیشرفت زیادی كرده است. این بازار در سال 1383 تقریبا بازاری تك محصولی بوده است، اما اكنون اوراق بهادار متنوعی در این بازار وجود دارد و نگاه های زیادی را به خود معطوف كرده است. اعتقاد دارم كه این روند موجب جهش اقتصادی در آینده برای اقتصاد رو به توسعه ایران خواهد شد. وی افزود: بورس تهران در زمینه عمق بخشی به بازار سرمایه به دلیل وجود برخی محدودیت ها، موفقیت زیادی نداشته و شاید اكثر قریب به اتفاق عامه مردم، بورس را معادل بازار پرریسك در نظر می گیرند. جعفری سپس با اشاره به برخی محدودیت های معاملاتی بازار سهام گفت: صف های خرید و فروش در بورس تهران بعضا برای روزهای متمادی پایدار می ماند و نبود ابزارهای مالی بازارساز در معاملات مناسب و فعالان موجب كاهش عمق بورس تهران شده است. وی سپس به میزان گرایش مردم دیگر كشورها به بورس اشاره كرد و گفت: طبق اطلاعات مستند منتشر شده در پایان سال 2007 ترازنامه خانوارهای آمریكایی معادل 27 تریلیون دلار دارایی فیزیكی و 42 تریلیون دلار دارایی مالی را نشان می دهد. این به این معنی است كه هر خانواده آمریكایی به ازای یك دلار دارایی فیزیكی (نظیر مسكن) بیش از 5/1 دلار دارایی مالی دارد و این به معنی نقش پر رنگ خانوار در بازارهای مالی است. جعفری درباره رابطه نسبت ارزش كل معاملات به كل ارزش بازار گفت: تاكنون مجامع حرفه ای و نهادهای قانونی نسبت استانداردی را در این خصوص تعریف نكرده اند، ولی نگاه مقایسه ای در این باره می تواند معیار مناسبی برای اندازه گیری عمق بازار باشد؛ در حالی كه در كشورهایی با بازارهای مالی پیشرفته این نسبت از یك بیشتر است، در بورس تهران نسبت مورد بحث به سختی به عدد 2/0 می رسد. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال كه آیا بین ارزش بازار نسبت به تولید ناخالص داخلی كشور و عمق بازار سهام رابطه ای وجود دارد، گفت: افزایش تولید ناخالص داخلی در مقیاس انبوه، نیاز به منابع مالی انبوه دارد. این منابع مالی انبوه را چه كسی باید تامین كند؟ اگر خانوارها اعتماد كامل به بازار سرمایه داشته باشند؛ یعنی بازار از عمق كافی برخوردار باشد، سرمایه خود به خود به سمت بازارهای مالی سرازیر می شود كه این روند موجب افزایش تولید ناخالص داخلی می شود. وی درباره رابطه عمق كم بورس تهران با حضور نهادهای مالی گفت: حضور نهادهای مالی بزرگ می تواند موجب عمق بخشی به بازار شود. جعفری در این باره توضیح داد: تنوع در نیازهای سرمایه گذاران نیازمند ابداع اوراق بهادار جدیدی است كه بتواند نیازهای مشتریان را برآورده سازد. ابداع اوراق بهادار با استفاده از مهندسی مالی موجب می شود تا اوراق بهادار متناسب با ویژگی های مختص مشتریان تولید شود. وی درباره فاصله بین ارزش ذاتی و قیمت سهام در بازارهای كم عمق گفت: در بازارهای كم عمق بنا به دلایل پیش گفته به دلیل فقدان شفافیت اطلاعاتی و حضور كمرنگ تحلیلگرانی كه مشغول ارزیابی و جست و جوی اطلاعات جدید هستند، فاصله بین ارزش ذاتی و قیمت سهام زیاد است.


سه سطح برای عمق بازار
یكی دیگر از مشاوران سرمایه گذاری فعال درخصوص مفهوم عمق بازار به خبرنگار ما گفت: عمق بازار از لحاظ آكادمیك، بر مبنای توان خرید یا فروش تعداد زیادی سهم در كوتاه ترین زمان بدون تاثیرگذاری شدید بر قیمت سهم، تعریف شده است. بدین معنا كه اگر ورود یا خروج مقادیر قابل توجهی منابع مالی به بازار سرمایه اثر چندانی بر قیمت های سهام نداشته باشد بازار را عمیق می نامند.
امین داور افزود: می توان عمق بازار را در سه سطح تعریف كرد؛ در سطح كلیت بازار، در سطح صنعت و در سطح تك سهم ها. یعنی ممكن است در بازاری كه عمق كمی دارد، سهامی پیدا شود كه به دلایل مختلف از معاملات پرحجمی برخوردارند. وی درباره عوامل تعیین كننده عمق یك بازار سرمایه گفت: عمق بازاری یك سهم، به تعداد سهامداران و تنوع آنها وابسته است. هر چه تعداد سهامداران در بازار بیشتر باشد و در كنار آن سهامداران نیز به طیف های مختلفی وابسته باشند، عمق معاملات بیشتر می شود. سهامداران در بازار می توانند شامل طیف وسیعی از سرمایه گذاران باشند؛ مالكان و سهامداران عمده، هلدینگ ها، بازارگردانان، شركت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی، خرده سهامداران و نوسان گیران روزانه طیف های اصلی سهامداران را تشكیل می دهند.
امین داور خاطرنشان كرد: بازار پرعمق نقدشوندگی بیشتری دارد؛ زیرا به دلیل حضور طیف متنوعی از سهامداران، ارائه درخواست خرید یا فروش در حجم های مختلف همواره از فروشنده یا خریدار متقابل برخوردار است و ارائه درخواست های سنگین برای معامله سهم باعث تغییرات قابل توجه در قیمت سهام نمی شود.
این مشاور سرمایه گذاری درباره بازار سهام ایران گفت: بورس تهران از عمق زیادی برخوردار نیست. شاهد بر این مدعا نیز رشدهای سریع قیمت سهام در بازه های زمانی كوتاه نظیر فروردین ماه سال جاری و همچنین تشكیل صف های فروش سنگین در شرایط ركود است. مهم ترین دلیل عمق كم این بازار، عدم توازن در فعالیت گروه های مختلف فعال در بازار است. برای مثال، در حال حاضر سرمایه گذاران نهادی بزرگ كه در شرایط بحران باید جلوی تلاطم بیش از حد بازار را بگیرند عملامنفعل و غیرفعال شده اند؛ در مقابل، خرده سهامداران و صندوق های سرمایه گذاری كه معمولادر شرایط فقدان اطمینان، فروشنده سهام خود می شوند، در بازار فعال شده اند. غلبه دیدگاه این گروه موجب تلاطم و ریزش بازار می شود.امین داور درباره ارتباط عمق كم بورس تهران و نبود نهادهای مالی در این بازار گفت: عمق بازار و كارایی بازار دو مفهوم مستقل بوده كه با هم دارای هم پوشانی هستند. طبیعتا با حضور نهادهای متنوع در بازار، نظیر صندوق های بازنشستگی یا بازارگردانان، عمق بازار افزایش خواهد یافت. این كارشناس درباره فاصله بین ارزش ذاتی و قیمت سهام در بازارهای كم عمق گفت: هر چه بازار كم عمق باشد، نقدشوندگی سهام در بازار كاهش می یابد و طبیعی است كه در چنین بازاری قیمت سهام واقعی نباشد. امین داور درباره راهكارهای موجود برای افزایش عمق بورس تهران گفت: نخست باید طیف های متنوع سرمایه گذاران تشویق شوند كه سرمایه های خود را به بورس وارد كنند و صاحبان صنایع و بنگاه ها نیز شركت های خود را به بورس بیاورند. همچنین ابزارهای لازم طراحی شود تا بخشی از منابع پس اندازكنندگان خرد یعنی همان آحاد جامعه به بورس انتقال یابد.از سوی دیگر سرمایه گذاران نهادی جدید می بایست به بازارهای بورس وارد شوند و سرمایه گذاری خارجی نیز در بورس افزایش یابد. از نظر امین داور در صورت تحقق این عوامل می توان به تعمیق فعالیت بازار سرمایه كشور امیدوار بود.


آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ


نویسندگان

  • اکبر زواری رضائی(1297)

آرشیو موضوعی

لینکستان

رزومه و خاطراتم
وبلاگم در بلاگر / بلاگ اسپات
وبلاگ جامع حسابداری و مدیریت مالی خودم
وبلاگ اخبار و مسائل دانشجویی
وبلاگ جامع فرهنگ و اندیشه خودم
وبلاگ جامع اطلاعات ترکیه خودم
وبلاگ جامع اقتصاد، ارز، مدیریت، مالیات و بودجه خودم
وبلاگ جامع روش تحقیق و پژوهش، آمار و ریاضیات خودم
وبلاگم در اپرا
صفحه شخصی خودم در سایت دانشگاه اورمیه
وبلاگ پسرم یاشار
وبلاگم در پرشین بلاگ
وبلاگم در dotphoto
وبلاگم در فتو بلاگ
وبلاگ عکسهام
وبلاگم در میهن بلاگ
وبلاگم در بلاگفا
فرهنگ واژگان فارسی به فارسی
مترجم روسی به آذربایجانی
Canli Tv
fox
atv
NTV
döviz
FASB
sabah
بازار کار
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران
kalal d
Hurriyet Daily News and Economic Review
مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
star tv
فصلنامه علمب پژوهشی اقتصاد اسلامی
ویکی‌پدیا
پایگاه نشریات تخصصی دانشگاه امام صادق علیه السلام
yeni asir
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
Show Tv
پژوهشکده امور اقتصادی
CNN turk
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
MİLLİYET
cumhuriyet
اخبار ویکی پدیا
elsevier
دانشگاه آنکارا
سس بیر محفل شاعران اورمیه
todays zaman
دانشگاه فنی خاورمیانه - آنکارا
فصلنامه پژوهش های اقتصادی
Science Direct
دانشگاه غازی آنکارا
دایرة المعارف مالی و سرمایه گذاری
Taraf Gazetesi
دانشگاه اورمبه
دانشگاه غازی آنکارا GAZİ ÜNİVERSİTESİ
Türk Dil Kurumu
سایت های مراجع تقلید و علما
سازمان حسابرسی
Turkish Radio - Television Corporation Official Web Site
انسیتوی حسابداران دارای امتیاز انگلیس و ولز
دانشگاه بیلکنت آنکارا
انجمن CPAs ایالت نیویورک
سازمان سنجش ترکیه
كمیسیون اوراق بهادار آمریكا
مجله اینترنتی فصل نو
فدراسیون جهانی بورسها
دده قورقود کتابخاناسی
بورس اوراق بهادار استانبول
دانشگاه حاجت تپه آنکارا
بورس توكیو
پرتال جامع علوم انسانی
بورس اوراق بهادار تهران
1000 سایت در یک سایت
بورس آمریكا(نیویورك )
پایگاه اطلاع رسانی صنعت
بورس آمریكا(nasdaq)
دانشنامه اقتصاد و مدیریت
وبلاگم تو بلاگفا
تجزیه کسرها بصورت آنلاین
وبلاگم تو آرزو بلاگ
وب سایت سید حسن خمینی
ضوابط ومقررات عمومی در ارزشیابی مدارك دانشگاههای خارج از كشور
رتبه بندی داخلی دانشگاههای ترکیه
آموزش الکترونیکیِ زبان انگلیش
سرفصل های آزمون های سازمان بورس و اوراق بهادار
دانلود آهنگهای قدیمی آذری
نشریه مدیریت دولتی دانشكده مدیریت دانشگاه تهران
دانلود فیلمهای قدیم آذری
نشریه مدیریت صنعتی دانشكده مدیریت دانشگاه تهران
قرآن به زبان آذری
نشریه مدیریت بازرگانی دانشكده مدیریت دانشگاه تهران
معرفی اسلام به زبان آذری
چطور بفهمیم یك عبارت انگلیسی را درست بكار می‌بریم؟
سایت سرگرمی آذربایجانی ها
فصلنامه علمی-پ‍ژوهشی اقتصاد مقداری (گروه علوم اقتصادی) دانشگاه شهید چمران اهواز
TRT TV CANLI YAYIN
همه لینکها

ابر برچسب ها

DÜŞÜNCE TÜRKCE ŞİİR